Parné hnacie vozidlá sú najstarším druhom motoricky poháňaného koľajového vozidla. Zdrojom energie bol parný kotol a energia pary, ktorá sa v parnom stroji premenila na mechanickú prácu. Ako zásobu energie si parný rušeň vozil v tendri ktorý bol za ním .Uhlie uložené v tendri slúžilo ako zdroj tepla a tepelnej energie a vodu na výrobu pary.
Výhody parnej lokomotívy sú :
nezávislosť na energiách (rušeň si vezie palivo i vodu so sebou a môže ich dopĺňať),jednoduchá konštrukcia, riadenie a obsluha, veľká ťažná sila …
Nevýhody parnej lokomotívy sú :
dlhá doba prípravy k jazde (ak nie je para), nutnosť obsluhy dvoma pracovníkmi (rušňovodičom a kuričom), dym, hluk, malé zrýchlenie, pomalší rozbeh vlaku …
Na Slovensku sa parné lokomotívy boli vyradené z prevádzky v roku 1980.
Prácu parnej lokomotívy zobrazíte nižšie na prvý odkaz v animácii.