je časť vozidlá ,ktorá je spravidla umiestnená pod rámom vozidla (v prípade hnacích vozidiel aj v nadstavbe) a časť je súčasťou pojazdu. Uvádzajú vozne alebo rušne do pokojového stavu.Ovládajú sa za pomoci stlačeného vzduchu cez tlakové potrubie.
Počas jazdy vlaku kompresor v rušni stále dopĺňa vzduch do vzduchojemu ako v rušni tak aj vo vagónoch. V kľudovom stave vagónu alebo rušňa vzduch je z brzdného systému vypustený brzdové obloženia prilieha na okolesie. Pri roztrhnutí vlaku sa roztrhnú aj hadice ,ktoré privádzajú stlačený vzduch do ostatných podvozkov vagónov .Vzduch unikne a brzdové obloženie začne účinkovať. Nastane zastavenie ako aj odtrhnutej časti aj lokomotívy s ostatnými vagónmi. Na podobnom princípe pracuje záchranná brzda, kedy môžu cestujúci alebo zamestnanci úmyselne vypustiť (napr. rýchlobrzda) vzduch z potrubia a rušeň alebo súprava vozňov sa zastaví.