Koľajové vozidlá, sú určené k pohybu po koľajniciach. Prostredníctvom týchto vozidiel uskutočňuje pohyb po železnici . Rozchod koľajníc nie je na celom svete rovnaký. Príkladom môže byť pohraničie medzi Slovenskom a Ukrajinou.Zatiaľ čo my používame koľajnice s normálnym rozchodom od košickej fabriky vedie širokorozchodná trať až do Ruska.
Poznáme tieto rozchody tratí:
a) úzkorozchodné (600- 1067 mm)
b) s normálnym rozchodom (1435 mm)
c) širokorozchodné (od 1524-1674 mm)
Keď chceme aby koľajové vozidlo prešlo z jedného typu rozchodu na iný musia sa podvozky „previazať“.Previazanie sa vykonáva v koľajovom depe:
- Podvozok s normálnym rozchodom sa demontuje.
- Skriňa vozňa sa nadvihne pomocou hydraulických zdvihákov.
- Podvozok sa odtiahne preč a nahradí ho nový.
- Skriňa sa pripevní na podvozok so širokým rozchodom.
V niektorých krajinách sú vybudované redukčné stanice. Tam si vlak sám nastaví rozchod dvojkoliesí. Vtedy netreba podvozok previazať.